شنبه ۲ آذر ۱۳۸۷ - ۱۹:۱۹
۰ نفر

دولت در نظر دارد تا هرچه سریع‌تر طرح تحول اقتصادی را اجرا کند.

 این در حالی است که برخی از کارشناسان اقتصادی و نمایندگان مجلس شورای اسلامی معتقدند هنوز بسترهای لازم برای اجرایی شدن این طرح وجود ندارد.

با محمد رضا باهنر، نایب رئیس مجلس شورای اسلامی در زمینه بسترها و زمان اجرایی شدن این طرح گفت‌وگو کرده‌ایم.

  • با اقدامات دولت برای اجرای طرح تحول اقتصادی، به‌نظر شما بسترهای لازم برای تحقق این امر تا چه حد فراهم شده و آیا اجرای این طرح نیازمند بررسی بیشتری نیست؟

قرار دولت و مجلس برای اجرای طرح تحول اقتصادی آن بوده است که دولت، لایحه اجرایی این طرح را به مجلس ارائه کرده و پس از آن دولت و مجلس با برپایی نشست‌های مشترک، بحث و بررسی پیرامون این لایحه و جمع‌بندی مباحث مطرح شده، فرایند اجرایی شدن این طرح آغاز شود.

اما تا زمانی که این لایحه به مجلس ارائه و به تصویب نمایندگان نرسیده و تفاهم بین دولت و مجلس حاصل نشود، گرچه انجام مطالعات خالی از اشکال بوده و مقدمات کار را فراهم می‌کند اما ان‌شاءالله اقدام عملیاتی از سوی دولت انجام نمی‌شود تا بتوانیم کار را براساس تفاهم به پیش ببریم.

مجلس بارها اعلام کرده که اصل طرح تحول اقتصادی را کاملا قبول دارد اما از آنجا که این مسئله بسیار خطیر و حساس است، درصورتی که موارد مختلف اجرای آن کاملا پیش‌بینی نشود، ممکن است با مشکل مواجه شویم.

  • امکان اجرای این طرح بدون بررسی در مجلس تا چه حد است و موضع مجلس نسبت به اتخاذ چنین رویکردی چه خواهد بود؟

امکان اجرایی شدن طرح تحول اقتصادی بدون ارائه لایحه دولت و بررسی و تصویب نهایی آن در مجلس وجود نداشته و با این روند اجرای طرح مذکور تنها پس از نظر نهایی و تصویب مجلس است که قابل اجرا خواهد بود.

  • آیا بحران اقتصادی جهان و کاهش درآمدهای نفتی، تاثیری در به تاخیر افتادن اجرای این لایحه نخواهد داشت؟

در هر صورت بحران اقتصادی جهان در زمان و نحوه اجرای این طرح مؤثر خواهد بود اما از آنجا که لایحه اجرایی طرح مذکور هنوز به مجلس ارائه نشده و مورد بررسی کارشناسی قرار نگرفته است، مجلس، لایحه دولت را با توجه به تحولات اخیر جهانی و قیمت انرژی بررسی خواهد کرد.

  • اختلاف دیدگاه دولت و مجلس در مورد نحوه اجرای این طرح ناشی از چه مسائلی است، سازوکار مورد نظر مجلس برای اجرای این طرح کدام است؟

اختلاف دیدگاهی در مورد نحوه اجرای این طرح وجود ندارد چرا که هنوز لایحه اجرایی این طرح به مجلس ارائه نشده و مجلس به درستی از دیدگاه‌های دولت برای اجرای این طرح مطلع نیست. هنوز ساز و کار اجرای این طرح مشخص نیست و مجلس نیز بحثی در این زمینه نداشته است.

  • اجرای طرح جمع‌آوری اطلاعات اقتصادی خانوار، تا چه حد بسترهای لازم برای اجرایی شدن این طرح را فراهم خواهد کرد؟

اجرای طرح جمع‌آوری اطلاعات اقتصادی خانوار نیز کاری مطالعاتی در جهت اجرای طرح تحول اقتصادی محسوب می‌شود و در هر صورت منعی برای انجام چنین مطالعاتی در راستای اجرای طرح مذکور وجود ندارد؛ مشروط بر اینکه اینگونه مطالعات به اقدامی منجر نشود.

چرا که دولت باید انجام هرگونه کار اجرایی برای طرح تحول اقتصادی را به پس از ارائه و تصویب نهایی لایحه اجرایی این طرح در مجلس موکول کند.

کد خبر 69030

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دولت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز